perjantai 3. heinäkuuta 2015

Huono ryhti - mitä tehdä?

Ensimmäinen asia, johon itse yleensä kiinnitän ihmisissä huomiota, on ryhti. Se on asia, jolle ei kovin paljoa suoda ajatusta (riippuu toki henkilöstä), mutta se kertoo ihmisestä todella paljon.

Kaupungilla usein näkee ihmisiä, joilla on todella kivat vaatteet, tai he ovat muuten vaan kauniita tai komeita, mutta koko tämän kokonaisuuden pilaa huono ryhti. Kaikkein kamalinta on nähdä nainen tai mies, jolla on hienot juhlavaatteet, mutta huono ryhti. Tätä näkee tosi paljon nuorilla vanhojentansseissa. Kaunis nuori tyttö ja upea mekko, mutta surkea ryhti. Kiinnittääkö joku muu yhtä paljon huomiota ryhtiin? :D

Ihminen näyttää todella paljon paremmalta hyvällä ryhdillä. Miksi? Jos hartiat lysähtävät alas ja pää putoaa eteen, näyttää henkilö alistuneelta. Hyvällä ryhdillä koko olemus on paljon itsevarmempi! Kun rintakehä on auki ja hartiat takana, on myös avoimemman näköinen. Huonolla ryhdillä on helposti luotaantyöntävä vaikutus.


Tiesitkö, että kun oikaisee ruotonsa, näyttää myös paljon hoikemmalta? Lisäksi hyvä ryhti on terveyden kannalta oleellista. Ylläpitämällä hyvää ryhtiä harjoitat ja pidät huolta kehon tukilihaksistosta. Lihastasapaino pysyy kunnossa, kun pelkästään toista puolta kropasta ei kiristä, jolloin myös säästyy mm. niska-hartia -seudun ja selän kiputiloilta. Yleisvaikutelma hyvällä ryhdillä varustellusta henkilöstä on siis terveempi ja hyväkuntoisempi sekä kauniimpi / komeampi. Kuulostaa hyvältä, eikö?

Jos olet taipuvainen alaspäin suuntautuvaan ryhtiin, niin ei hätää! Hyvä ryhdin saat harjoittelemalla sitä. Huono ryhti on lihasmuistissa, ja uuden asennon oppiminen vie aikaa ja vaati useita, useita korjauskertoja (eivätkä korjailut koskaan lopu.. :D), mutta lupaan että se kannattaa. Tässä muutama vinkki, miten voit oikaista rankasi.

 
• Pyöräytä hartiat isolla ympyrällä, korvien kautta, taakse, ja jätä koholle. Oikeassa asennossa hartioilla parin sentin liikkumavara alaspäin. Yleinen virhe on vain vetää hartiat taakse, jolloin ne eivät "loksahda" paikoilleen, vaan putoavat samantien takaisin eteen. Hartioiden pyörittelyä kannattaa tehdä paljon muutenkin, sillä se myös aktivoi verenkiertoa niska-hartiaseudulla.

• Jos pääsi roikkuu edessä, vedä se ylös. Älä kuitenkaan liian taakse, eli ei kaksoisleukaa. Pään tulisi olla suoraan vartalon jatkeena. Ajattele, että joku vetää sinua korvista ylöspäin, tämä saa sinut näyttämään ylväältä (ja pidemmältä).

• Tarkista lantiosi asento: roikkuuko se edessä, vai onko selkäsi kaarella kuin ankalla konsanaan? Tuo lantiosi neutraalisti keskelle. Alavatsan ja alaselän lihakset pitävät lantion asennosta huolta, aktivoi siis erityisesti alavatsaa pitkin päivää. Näin sekin vahvistuu, ja lantion asennon ylläpito helpottuu.

Esimerkiksi jooga on todella tehokasta ryhtin harjoittelun kannalta!

Nämä kaikki kolme seikkaa liittyvät olennaisesti toisiinsa. Jos nimittäin hartiat ovat lysähtäneet eteen, roikkuu todennäiköisesti pää ja lantiokin. Vastaavasti kun korjaat lantion asennon, menevät hartiatkin ainakin vähän parmempaan asentoon! :)

Ei muuta kuin kohti ryhdikästä ja itsevarmaa olemusta! :)
 
Kuvat 1, 2, 3



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti