perjantai 24. huhtikuuta 2015

Mitä istuminen meille tekee?

Vuosikymmenien ajan on puhuttu siitä, miten liikuntaa pitäisi lisätä ja liikuntapiirakkaa noudattaa. Tiesitkö, että liikunnan harrastaminen liikunnan vuoksi, tai siis sen vähyys, ei ole enää kansakuntamme suurin ongelma liikkumisen ja terveyden saralla? Viime vuosina istuminen on lisääntynyt aivan älyttömästi, ja sen valtava määrä on aiheuttanut tai lisännyt runsaasti riskiä useille sairauksille ja vaivoille, kuten sydän- ja verisuonitauteja sekä diabetesta.

Miksi me sitten istumme? Töissä on soveliasta kokoustaa istuen, kotona tai kaupungilla ystävän kanssa istutaan alas kahville, busseissa ja junissa on tapana istua, telkkaria katsoessa voi röhnöttää sohvalla... istuminen vaan on mukavaa! Komppaatko? Nykyään tuoleja ja penkkejä löytyy joka paikasta, ja kaikkialla kehoitetaan istumaan. Kannattaa vähän laskeskella, mistä kaikesta juuri sinun istumisesi kertyy, ja miten paljon sitä päivässä on.


Käydään vähän läpi, mitä se istuminen meidän kehoilleme tekee, ja miksi se sitten on niin vaarallista.  Istuessa meidän kehon suuret asentoa ylläpitävät lihakset passivoituvat, ja enegiankulutus ja lähes samalla tasolla kuin täydessä lepoasennossa selinmakuulla. Reidet ovat vartaloon nähden 90 asteen kulmassa, kun niiden luonnollinen kulma on noin 60 astetta. Asento on siis keholle outo.


Näyttääkö yllä oleva asento tutulta? Kun lantio kääntyy taakse ja alaselkä pyöristyy, selkärangan luonnollinen notko oikenee. Alaselän lihakset ovat venytyksessä ja useimmiten alavatsa löysänä. Nämä aiheuttavat alaselkäkipuja. Mitä sitten tapahtuu yläselässä? Harva jaksaa pitää yläselkää hyvässä  ryhdissä, ja aika usein se näyttääkin kuvan mukaiselta. Tällöin yläselän lihakset pääsevät venymään, samoin keilapallon painoista päätä kannattelevat niskan lihakset. Niimpä niska-hartiaseutukin kipeytyy. Ja sitten mennään hierojalle.. pitäisikö kuitenkaan? Kun lihakset ovat venyneenä, ei suinkaan kireinä, niin miksi niitä pitäisi avata lisää? Tarkastellaan enemmän etupuolta vartalosta. Kun hartiat ovat kumartuneena eteen, ovat rintalihakset lyhentyneitä, ja kiristyneinä. Kireiden rintalihasten vuoksi ryhtiä voi olla vaikea saada oikaistua. Siispä siellä hierojalla pitäisikin avata rintalihakset (pelkkä venyttelykin varsin toimivaa!), ja leveää selkälihasta ja hartioiden takaosaa pitäisi vahvistaa salilla, niin sanotusti kursittua kasaan.

Istuessa myös pakarat ovat venyneenä, ja takareidet taas kiristyneenä. Takareidet joutuvat myös tekemään osan pakaroiden työstä, koska jatkuvassa venytyksessä pakarat heikentyvät huomattavasti, ja valitettavan monella ihmisellä vain "lepattavat" mukana. Näiden kehon ulkopuoleltakin näkyvien asioiden lisäksi kehon sisällä tapahtuu paljon muutoksia mm. aineenvaihdunnassa, verenkierrossa ja verensokerin sekä sitä säätelevän insuliinin toiminnassa. Eikä todellakaan positiiviseen suuntaan. Jos istuessa ajatus ei kulje ja väsyttää, on syy siinä, että kroppa on lepotilassa, eikä verenkierto toimi joka paikassa kuten sen pitäisi, jolloin lihakset ja aivot eivät saa riittävästi happea jaksaakseen. Näistä "kemiallisista" kehossa tapahtuvista asioista en nyt tässä tämän enempää puhu, voin kirjoittaa niistä erikseen myöhemmin.


Kaikesta pahasta huolimatta en nyt kiellä teitä istumasta ollenkaan, se ei ole minun pointtini. Tärkeintä on vähentää sitä, ja erityisesti katkaista pitkä yhtäjaksoinen istuminen. Tutkimusten mukaan puolen tunnin välein ylös nouseminen ehkäisee istumisen aiheuttamia negatiivisia muutoksia esimerkiksi insuliinin toiminnassa. Kannattaa myös tietoisesit kiinnittää huomiota omiin tapoihin, onko aina välttämätöntä istua? Voisitko esimerkiksi aina puhelimeen puhuessasi, töissä tai kotona, seisoa ja askeltaa rauhassa ympäri huonetta. Tai voisitko siirtää tulostimen tms. paljon käyttämäsi laitteen tietoisesti kauemmas, jotta sinun on pakko nousta tuolista? Jos aika kuluu kuin siivillä tietokoneen äärellä, voisitko asettaa puhelimeen puolen tunnin päähän hälytyksen, tai hankkia työpöydälle munakellon muistuttamaan? Ja ehkä tavallisen tuolin sijasta voisit välillä istua vaikka jumppapallolla, jolloin joudut käyttämään lihaksia asennon ylläpitämiseen ja tasapainoiluun?

Keinoja on siis monia, ja jokainen varmasti löytää itselleen jonkin toimivan tavan katkaista istumista. Eihän sinun tarvitse kuin nostaa peppu ylös penkistä! :D Näiden lisäksi haluan muistuttaa arkiaktiivisuudesta, valinnoista hissin ja portaiden, läheisen ja kaukaisen parkkipaikan välillä yms. Näitä löytyy, ja olet varmasti kuullutkin niistä. Ei muuta kuin käyttöön ja tietoisia valintoja istumisen vähentämiseksi ja aktiivisuuden lisäämiseksi!


Ja onhan se pakko myöntää, että kyllä se istuminen välillä on ihan todella mukavaa. Pitkän lenkin tai salitreenin jälkeen on mukava istahtaa alas, puhumattakaan siitä, että jos on koko päivän tallustellut kaupungilla! Vanhuksille taas istuminen on jaksamisen edellytys. Jos puistossa ei olisi niitä puistopenkkejä, pitäisi päivittäiset reippailut jättää väliin, koska on pakko päästä välillä lepuuttamaan jäseniä. Saatika halvaantuneet, joille elämän perusedellytys on, että voi istua pyörätuolissa. Eli istumistakin tarvitaan! :) Summa summarum, istuminen on vaarallista, jos se on yhtäjaksoista ja sitä kertyy päivittäin liikaa. Kohtuullisissa annoksissa se on ok.

Miten paljon sinä istut päivittäin? Suosittelen laskemaan ihan paperille, paljonko niitä tunteja kertyy ja mistä ne kertyvät (auto, työpaikka, syöminen, sohva...), voit yllättyä.

Ihanaa viikonloppua! :)

Kuvat 1, 2, 3, 4.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti