perjantai 27. maaliskuuta 2015

Hengittämällä rennoksi

Vaikka on mahtavaa liikkua ja painella pää kolmantena jalkana pitkin maita ja mantuja, on todella tärkeää etsiä itselle keinoja rentoutua. Ihan huomaamatta kertyy ihan järkyttävä määrä tehtävää, on monta rautaa tulessa, to do -lista pyörii mielessä vuorokauden ympäri, eikä sellaista käsitettä tunnu olevan kuin vapaa-aika. Asioita ei saa enää aikaan, vaikea aloittaa kun on liikaa tehtävää ja yhteen asiaan on vaikea keskittyä kerralla. Jos kaikki ei mene prikulleen suunnitelmien mukaan (ja koska menisi?), asiat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, unta on vaikea saada ja kiukunpuuskat kuuluvat jokaiseen päivään. Kuulostaako tutulta?


Minulla itselläni on ihan liikaa kokemusta ylirasittumisesta, liiasta stressistä, loppuunpalamisestakin. Pikkuhiljaa olen opetellut tunnistamaan itsessäni stressaantumisen merkkejä, ja nykyään huomaan käyttäytymisessä ja olotilassa, kun vauhti alkaa olla liian kova. Ja silloin hiljennetään, en halua enää päästää itseäni niin väsyneeksi, kuin mitä joskus pahimmillaan olin. Reipas ja meneväinen, hieman liian tunnollinen luonne voi siis pahimmillaan kääntyä itseään vastaan. Ja vaikka kuinka kuntosalilta saa hyvää oloa ja paineita purettua, ei se täysin korvaa vain olemista.


Tästä aiheesta voisin kirjoittaa vaikka kuinka, mutta tänään tahdon vinkata teille eräästä hengitysharjoituksesta, josta on apua erityisesti silloin, kun stressireaktio on päällänsä ja ahdistaa. Tämän pitäisi helpottaa myös unensaantia. Olen vasta hetki sitten tähän tutustunut, joten pidempiaikaisista vaikutuksista en vielä osaa sanoa, mutta vaikuttaa lupaavalta. :) Tässä ohjeet!

                 1. Laita kieli ylähampaita vasten ja pidä siellä koko ajan.
                 2. Hengitä nenän kautta sisään ja laske mielessäsi neljään.
                 3. Pidätä hengitystä laskien seitsemään.
                 4. Hengitä suun kautta ulos, samalla kahdeksaan laskien.

Toista alusta, 2-4 kertaa. Voit tehdä harjoituksen useasti päivässä, mutta ei koskaan yli neljä kertaa putkeen tai vain kerran. Kun edistyt, voit esim. kuukauden kuluttua nostaa määrää pikkuhiljaa kahdeksaan. Mutta kun tässä nyt untuvikkoja ollaan, aloitellaan rauhassa! :) Tässä on vielä video, jos kiinnostaa perehtyä lisää!


Pitää kuitenkin muistaa, että jos mikään ei muutu, ei mikään muutu. Eli pelkästään akuutissa stressitilanteessa hengittämällä et pitkässä juoksussa löydä ratkaisua jatkuvaan stressiin, vaan stressitekijöitä pitää karsia. Mutta siitä lisää ensikerralla!

Ihanaa ja stressitöntä viikonloppua, anna itsellesi aikaa hengähtää! :) ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti