keskiviikko 4. helmikuuta 2015

Kaikki irti salitreenistä

Tammikuun alkupuolella moni aloitti uuden harrastuksen, kuntosali yhtenä suosituimmista. Toivottavasti yhtä moni ei ole vielä lopettanut uutta harrastustaan! Kokosin yhteen muutamia ajatuksia, joiden avulla saat kaiken irti kuntosaliharjoittelusta, ja motivaation pidettyä yllä. Tässä tulee!

Treenaatko sitä mitä haluat kehittää? Mieti siis omat tavoitteesi. Mikäli haluat kasvattaa lihaksia, tulee sinun harjoitella eri tavalla ja eri asioita kuin henkilön, joka haluaa kiinteytyä. Ota selvää ja pyydä apua, mikäli et ole varma, miten kehittää haluamaasi ominaisuutta.

Teetkö treenisi tehokkaasti? Meneekö kuntosalilla helposti parikin tuntia?  Kannattaa miettiä, mihin se aika oikeasti kuluu: tehokkaaseen treeniin, lähinnä palautuksiin, kaverin kanssa jutteluun, puhelimen pläräilyyn..? Treeni tuntuu varmasti tehokkaammalta kun pitää tarkoituksen mukaiset palautukset, eikä jää suustaan kiinni pitkäksi aikaa. Salitreenille hyvä kesto on noin tunti, tehokkaan treenin yläraja menee 75 minuutin paikkeilla. Vaikka teet treenisi tehokkaasti, mutta kesto on silti tämän ylitse, alkavat lihasten voimat kulua loppuun ja treeni lähinnä syö itseään. Silloin kannattaa harkita liikkeiden karsimista. 


Painojen valinta on oleellista kehittymisen kannalta. Puhutaan ylikuormituksesta, eli tehdään treeni aina vähän kovemmilla painoilla, jotta harjoittelu on progressiivista, eli nousujohteista. Jos joka liikkeessä mennään mukavuusalueella, lihakset eivät kehity, vaan treeni on ylläpitävää. Riippuu harjoitettavasta voimalajista, mutta treenattiin niistä mitä tahansa, viimeisten toistojen tulisi aina tuntua! Muista, että mitä vähemmän toistoja on, sitä aikaisemmin ja enemmän liikkeen tulee aiheuttaa maitohappoja, toimii myös toisinpäin!

Montako kertaa viikossa treenaat samoja lihaksia / ominaisuuksia? Riittävästä levosta ja palautumisesta huolehtiminen on äärimmäisen tärkeää, sillä lihas kehittyy levossa. Treenaamalla aiheutetaan lihaksiin mikrovaurioita, joka tuntuu lihaskipuna ja -herkkyytenä. Levossa lihassolut rakentuvat entistä vahvemmiksi ja voivat kasvattaa kokoaan. Saliohjelma määrittää sen, montako kertaa viikossa on järkevää treenata. Yksijakoisella 1-2 kertaa viikkoon on hyvä, mutta kolmijakoisella voit käydä 3-6 kertaa. 

Kannattaa varmistaa, että osaat varmasti kaikkien liikkeiden tekniikat, jotta treenaaminen on turvallista. Mikään ei ole ikävämpää, kuin hukkaan heitetyt treenitunnit ja treenistä saadut polvi- tai selkävaivat. Lähde liikkeelle perusliikkeistä, hifistelyjä vasta kun on tarpeellista.


Perinteinen "kaikki tänne heti nyt"  -ajattelu saa saliharrastukseen loppumaan ennen kuin se kunnolla alkaakaan. Pitkäjänteisyys, jatkuvuus ja säännöllisyys ovat kaiken a ja o. Salitreeniä aloittaessa hermostolla, nivelillä ja koko keholla kestää tottua uuteen ärsykkeeseen. Jos ajat itsesi loppuun heti alussa, kroppasi kokee burn outin eikä varmasti tee mieli treenata. Aloittelija kehittyy alkuun nopeasti, mutta parhaat ja pysyvät tulokset saavutetaan pitkäjänteisellä, jatkuvalla ja säännöllisellä harjoittelulla. Vältä pitkiä taukoja, koska mitä pidempi tauko, sitä vaikeampi salille on takaisin mennä, ja tämän vuoksi harrastus usein jääkin. 

Tukeeko ravintosi tavoitettasi? Muista, että ruokavalion merkitys kiinteytykseen, painonpudotukseen lihasten kasvattamiseen jne. on suurempi kuin liikunnan. Jos siis ruokavaliosi on retuperällä, ei salilta kannata odottaa suuria ihmeitä. Etsi tietoa, pyydä apua ja tee pieniä muutoksia kerrallaan kohti parempaa, tavoitetta tukevaan ruokavalioon. Kaikki tänne heti nyt -ajattelu ei toimi pidemmän päälle tässäkään, vaan tähän liittyy oleellisesti yllä mainitut pitkäjänteisyys, jatkuvuus sekä säännöllisyys. 


Kaverin treeni ei välttämättä ole paras treeni. Jokaisen kroppa on erilainen, ja se mikä toimii jollain muulla, ei välttämättä toimi sinulla. Muista siis, että saliohjelman ja ruokavalion tulee olla yksilöllinen. Pyydä siis rohkeasti apua ammattilaiselta!

Yksi terveellinen ateria ei tee ruokavaliostasi parempaa, mutta yksi mättöateria ei myöskään pilaa muuten hyvää ruokavaliota. Yksi supertehokan jalkatreeni ei tee pakaroistasi pyöreitä, mutta yksi väliin jäänyt treeni ei pilaa lihasten kasvua / muokkausta tai laihdutusta. Kokonaisuus ratkaisee! Älä siis ota treenaamista liian vakavasti, sen kuuluu olla myös kivaa ja tuoda paljon hyvää elämään, eikä viedä pois kaikkea vanhaa! 

Ei muuta kuin antoisia treenihetkiä! Heräsikö ajatuksia, millaisia? :) 
Ihanaa keskiviikkoa!

Kuvat 1, 2, 3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti