perjantai 9. tammikuuta 2015

Kompastuskiviä

Tällä hetkellä suurella osalla suomalaisista on meneillään jonkin sortin terveys-, laihdutus- tai kuntoilukuuri. Kokosin kasaan muutaman yleisen seikan, joihin helposti kompastutaan alkuinnostuksen huumassa.

Ennen itse kompastuskivien lukemista mieti, montako kertaa olet jo aloittanut tammi- tai elokuussa dieetin tms. ja montako kertaa olet lopettanut, ja kuukauden kuluttua ollut taas lähtöpisteessä. Jos toteat, että helkkari, en ole koskaan saanut niistä pysyvää hyötyä, on jossakin vika ja jotakin on muutettava.



1. Maltti on valttia. Nyt kun jaksaa ja innostaa, pitää käydä vähintään kuusi kertaa viikossa lenkillä ja 5 kertaa salilla, siihen vielä pilates tai jooga päälle. Ei, ei ja ei. 

Treeni (erityisesti lihastreeni) aiheuttaa lihaksiin pieniä mikrovaurioita, jotka tuntuvat seuraavina päivinä lihasarkuutena. Kipeiden lihasten pitää siis antaa levätä, ja myös vähemmän kipeät tarvitsevat välillä lepopäivän. Kulutat itsesi loppuun parissa viikossa, sekä fyysisesti että henkisesti, eikä liikunta enää maistukaan. Pahimmassa tapauksessa ajat itsesi ylikuntoon. Aloita siis maltilla, parilla treenillä viikossa ja lisää pikkuhiljaa, kehoa ja mieltä kuunnellen.



2. Aloititko kuurin vai elämäntavan? Tiukkien dieettien avulla voit pudottaa painoa nopeasti, mutta tuleeko se heti takaisin? Kyllä, ja todennäköisesti saat vielä plussakiloja. Lähteekö paino vähäkalorisilla ja -ravinteisilla dieeteillä rasvasta? Ei, vaan kehon proteiinesta, eli lihasmassasta, koska kroppa joutuu säästöliekille ja pitää kaikesta vararavinnosta (rasva vyötäröllä) kiinni ja käyttää proteiinia toissijaisena. Pystyykö dieettiä pitämään yllä pitkään? Ei, mikäli haluaa tehdä muutakin kuin maata voimattomana sängyssä. 

Keskity tekemään pysyviä muutoksia. Yksi pieni muutos kerrallaan, esim. ensimmäiset pari viikkoa pyrit saamaan säännölliset ruokailuajat toimimaan, sitten tarkkailet hiilihydraattien laatua ja kuukauden päästä pidät huolta, että saat runsaasti kasviksia. Pieniä, pysyviä muutoksia, pikkuhiljaa. Maltti on valttia tässäkin.



3. Valmisruoka / oikea ruoka? Piiiitkä ainesosalista, paljon E-koodeja, suurin osa aineista kuulostaa lähinnä heprealta. Ei siis ainakaan ruualta. Onhan se helppoa ostaa pusseja ja valmisruoksia, sekoittaa veteen tms. ja "nauttia", mutta jaksaako sitä todellakin vedellä jokainen päivä, viikosta ja kuukaudesta toiseen, jopa vuosia? Verrattuna oikeaan, puhtaaseen ja ravintorikkaaseen ruokaan.

Panosta oikeaan ruokaan! Opettele lukemaan ainesosaluetteloa, joka löytyy jokaisen purkin takaa. Mitä vähemmän ainesosia ja ja ylimääräisiä E-koodeja, sen parempi. Turhat lisäaineet häiritsevät kehon optimaalista toimintaa, siispä panosta laatuun, puhtaisiin ja ravinteikkaisiin ruokiin.



4. Kituutatko? Oletko väsynyt ja suklaapalat lentelevät unissasi? Tökkiikö ajatuksenjuoksu ja lasket aamuja kuurin loppumiseen? Herätyskellojen pitäisi soida! 

Jotta jaksat pitää uusia tapoja oikeasti yllä, pitää sinun nauttia niistä ja niiden antamasta hyvästä olosta (vaikkakin alku on aina hieman takkuista, eikä sitä pidä pelätä!). 500 kcal päivässä + rankka salitreeni eivät sitä anna. Uuden elämäntavan pitäisi tuntua hyvältä, tee siis sellaisia muutoksia, jotka olet oikeasti valmis pitämään. Sellaisia, jotka oikeasti edistävät terveyttäsi ja hyvää oloasi.


Kuten ehkä huomaat, kaikki nuo kohdat viittaavat siihen, että dieetit ja kuurit ovat lyhytaikaisia, eikä niistä ole elämäntavaksi. Säilytä tällä kertaa innostus sekä motivaatio ja saavuta oikeasti pysyviä tuloksia, jotta et joudu taas ensi vuonna aloittamaan uudestaan!

Jos olet valmis ottamaan askeleen eteenpäin ja olet päättänyt, että tämä on viimeinen kertasi, kun aloitat alusta, toivotan sinulle hurjasti onnea ja menestystä matkaan :)!

Ps. Muistathan -15% tarjouksen kaikista palveluista koko tammikuun ajan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti