maanantai 19. tammikuuta 2015

6 x aktiivisen ihmisen tapa

Jotta pysytään timmeinä ja tikissä, pitää tiettyjen tapojen olla pysyviä, ja jopa itsestäänselvyyksiä. Itsestäänselvyyksiä ne eivät tietysti aluksi ole, mutta kun jotakin hyvää (tai huonoakin) jaksaa pitää yllä riittävän kauan ja siitä tulee itselle hyvä olo, muuttuu se itsestäänselvyydeksi. Ajan tällä takaa sitä, että mikäli haluat uusien tapojen oikeasti säilyvän, tulee sinun niistä tykätä ja tuntea olo hyväksi, kun tapaa noudatat. Eli haluat pitää sitä yllä, koska muuten voit huonommin.


Tässä on juuri se, missä usein mennään pieleen esimerkiksi ruokavaliomuutoksia tehdessä. Vaikka saisit kaikki maailman vinkit sekä ohjeet ja PT potkisi persuksille jotta noudatat ohjeita, ei niistä koskaan tule pysyviä, ellet itse halua muutosta ja ole valmis oikeasti muuttamaan vanhaa tapaasi sekä luopumaan jostakin. Dieeteissä on helppo pysyä muutama viikko, mutta niitä ei pysty ylläpitämään kauempaa. Varsinkin jos sortuu herkkuihin kerrankin eikä voi antaa sitä anteeksi. Vanhat tavat jatkuvat ja ollaan jatkuvassa oravanpyörässä ja kroppa koko ajan stressissä jojoilusta. 


Kokosin yhteen muutaman tavan, jotka jokaisella timmillä mimmillä (tai miehellä) on hallussa!

1. Säännöllisyys
Tämä koskee sekä ruoka-aikoja että unirytmejä. Säännöllisesti syömällä keho saa ravintoaineita pitkin päivää ja aineenvaihdunta pysyy käynnissä, puhumattakaan jaksamisesta! Unirytmien jatkuva muuttuminen ja heilahtelu ovat suuri rasite kehon tasapainolle, tästä voidaankin siirtyä seuraavaan kohtaan!

2. Riittävä uni
Lihaskset ja koko kroppa palautuu unessa, ilman palautumista keho ei voi keskittyä pääasiallisiin tehtäviin kun se yrittää pitää kroppaa edes jotenkin kasassa pysymiseen. Tiesitkö, että treenin aikana lihakseen tulee mikrovaurioita, jotka korjaantuvat unessa? Eli tarkalleen ottaen heikkenet salilla ja oikea kehitys tapahtuu unessa. ;) Pyri aina siis nukkumaan riittävästi, sekä mieli että kroppa kiittävät!

3. Jatkuva monipuolinen liikunta
Kun keho saa monipuolista ärsykettä (lihaskunto, aerobinen, liikkuvuus & kehonhuolto, ja nämä erilaisista lajeista) ja riittävän usein, pysyy mieli virkeänä sekä aineenvaihdunta käynnissä ja mikä tärkeintä, kroppa skarppina!

4. Lepopäivä
Vaikka treenaa paljon ja rakastaa sitä, pitää myös rakastaa omaa kroppaa sen verran, että antaa sen välillä levätä. 

5. Hurjasti vettä
Oletko huomannut, että aktiivisilla tyypeillä on aina vesipullo mukana olivatpa he missä hyvänsä? Kanna sinäkin! Juo pitkin päivää, ja pyri juomaan noin 3 litraa vettä! 

6. Ei täysikieltäytymistä
Kuten huonoistakin elämäntavoista joutuu oikeaan oravanpyörää, näin käy myös hyvissäkin tavoissa! Kun löytää tasapainon ja hyvän olon hyvien tapojen kautta, ei huonoja juuri tee edes mieli. Tällöin ei tarvitse kieltää itseltä esim. karkkeja täysin, vaa niitä voi joskus ja jouluna syödä hyvällä omallatunnolla ilman stressiä.



Tällaisia vinkkejä! Mitkä tavat sinä olet jo omaksunut, ja missä aiot skarpata?
Muista, että hiljaa hyvä tulee ja pienillä muutoksilla kohti suurta kokonaisuutta! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti