lauantai 27. joulukuuta 2014

Uudenvuodenlupauksista (tarjous!)

Apua, enää muutama päivä jäljellä ennen maagista vuoden vaihtumista! Vielä ehtii miettiä uudenvuodenlupaustakin, ellei sitä ole vielä lyöty lukkoon!

Uusivuosi tunnetaan puhtaana alkuna. Edessä on tyhjä pöytä, puhdas ja odottavainen mieli sekä mahdolliset uudenvuodenlupaukset tuoreena mielessä. Usein uudenvuodenlupaukset liittyvät liikuntaan, kunnon kohottamiseen tai laihduttamiseen, mutta lupaukset eivät kuitenkaan ole konkreettisia. "Kohotan kuntoa, käyn enemmän lenkillä, kesäkuntoon" yms tavoitteet ovat hyviä, mutta ne eivät anna suuntaa, johon lähteä. Niitä ei juuri voi mitata.

Entäpä jos tavoite olisikin parantaa maksimaalista hapenottokykyä viisi yksikköä toukokuuhun mennessä? Tai jos tavoitteena olisi pudottaa 6 kg rasvaa toukokuuhun mennessä? Tai että toukokuuhun mennessä pääsen 4 puhdasta leuanvetoa? Edellä mainittuja tavoitteita voi verrata lähtötilanteeseen, kunhan vaan selvittää sen lähtötilanteen projektin alussa.

Kun tavoite on konkreettinen, kannattaa miettiä, miten itseään voisi parhaiten motivoida? Ulkonäöllinen motivaattori (esim. -6kg) on tietysti järkevä, mutta olisiko vielä parempi, jos tavoite keskittyisi ulkonäön sijasta suoristyskykyyn, vaikka niihin leukoihin, tai punnerruksiin tai mihin tahansa liikkeeseen/suoritukseen. Kun alkaa kehittää jotakin tiettyjä ominaisuuksia ja treenaamaan sen eteen, alkaa tehdä myös oikeita valintoja mm. ruuan suhteen, ja se tapahtuu helpommin. Ja kun tehdään oikeita valintoja, alkaa kroppakin muuttua treenin mukana kohti sitä timmimpää ja kevyempää muotoa, jopa huomaamatta. :)

Tässä yksi konkreettinen vaihtoehto! Se on tietysti henkilöstä kiinni, sopiiko tuollaiset kuukauden kieltäytymiset, ja nehän voi täysin itse määrittää. (Kuva täältä.)

Koska uudenvuoden jälkeen tuntuu, että puhtia on vaikka muille jakaa, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten projektin aloittaa. Kun sitä puhtia on, lähdetään usein tekemään heti ihan täysillä. Kaksi viikkoa jaksetaan pumpata salilla ja ryhmäliikuntatunneilla sekä painella pitkin polkuja ja teitä, mutta sitten kroppa onkin ihan kipeä ja pahimmillaan tällaisella aloituksella saadaan aikaan tulehdustiloja ja rasitusvammoja, jotka eivät varmasti innosta jatkamaan liikuntaa.. ja siihen se sitten jääkin.

Kun aloitetaan rauhassa, parilla treenillä viikossa eikä täysillä, voidaan pikkuhiljaa viikko kerrallaan lisätä treenimäärää, painoja/toistoja, lenkkien pituuksia jne. Tälla tavalla totutetaan kroppa uusiin ärsykkeisiin ilman kiirettä, eikä lihakset ole kipeinä kuin pari päivää treenin jälkeen, jonka jälkeen palautuneina päästään hyvillä mielin tekemään uutta. Tällöin liikunnasta jaksetaan ja halutaan pitää kiinni. Kuulostaa realistisemmalta ja kivemmalta eikö? :)

Sama pätee ruokavalioremonttiin. Jos kaikki muutetaan kerralla, ei uutta ruokavaliota ja -rytmiä jakseta pitää yllä, jolloin tulee repsahdus, ja homma jää taas alkutekijöilleen. Kannattaakin ottaa teemaviikkoja, jolloin aina keskittyy yhteen asiaan, jonka ottaa uutena mukaan ruokavalioonsa. Uuden tavan oppiminen vie aikaa, joten anna sitä itsellesi ja ole armollinen, sillä pienilläkin muutoksilla on suuri merkitys! Tiesitkö, että jos henkilö painaa 100kg, pelkästään ruokarytmit säännöllistämällä voi pudottaa 10kg. Siispä aloita ensimmäinen viikko esimerkiksi korjaamalla ruokarytmit ja sitten seuraavalla tai sitä seuraavalla pyrit siihen, että joka aterialta löytyy kasviksia.

Kuva täältä.

Millaisia uuden vuoden lupauksia te olette tehneet / aiotte tehdä? Oletteko te ylipäätään vielä valmiita uuteen vuoteen? :)

Uuden vuoden kunniaksi kaikki palvelut -15% tammikuun loppuun saakka! Jos tuntuu, että olet hieman hukassa ja tarvitsisit apua uuden harrastuksen aloittamiseen tai tsempparin vierelle, ota rohkeasti yhteyttä ja tartu tilaisuuteen, jota et tule katumaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti