tiistai 9. joulukuuta 2014

Säännöllinen ruokarytmi

Melko usein suurin korjattava asia ruokavaliossa on ruokarytmit. Kuulostaako tutulta, että skipataan aamiainen, lounas kiireessä (mahdollisesti kaupan valmisruokaa tms.), välipala unohtui ja illalla kotona onkin ihan karmea nälkä, johon mätätään puoli jääkaappia, erittäin hiilihydraattipitoisesti, jonka jälkeen vielä napostellaan illan edetessä? Jos tuntuu tutulta, tämä postaus on sinua varten!

Kesämuistoja, mansikoita salaatissa! ♥

Vaikka se, mitä itse lautaselta löytyy, on todella tärkeää, lähtisin silti ensimmäiseksi korjaamaan ruokarytmejä. Päivässä tulisi syödä 5-6 ateriaa noin 3 tunnin välein.  Tämän muistamalla pääsee pitkälle! Väliajassa voi olla heittoja riippuen edellisen aterian tukevuudesta. Lounas on esimerkiksi suurempi ateria kuin välipala. Tulevan päivän syömiset ja ruokailuajat kannattaa suunnitella edellisenä päivänä, jolloin voidaan ottaa huomioon esimerkiksi pitkä aika poissa kotoa ottamalla laukkuun mukaan välipalaa, eikä tarvitse hakea kaupasta pika-apuja.

Ruokarytmi kannattaa pyrkiä pitämään samankaltaisena myös vapaapäivinä, sillä säännöllisyys ja jatkuvuus ovat kaiken A ja O. Kaksi päivää seitsemästä on loppulta melko paljon, jos ajatellaan, että viikonloput menevät vanhalla huolimattomalla rytmillä. Se riittää sotkemaan aineenvaihdunnan toimintaa arjessakin.


Tässä vielä muutamia säännöllisen ruokarytmin tuomia etuja:

1) Arjessa jaksaminen Kun ravintoa saadaan tasaisesti pitkin päivää, pysytään virkeänä koko päivän ajan. Tällöin vältytään heikolta ololta ja ylimääräiseltä väsymykseltä.

2) Aineenvaihdunta Kun kroppa saa ruokaa riittävän usein ja riittävästi, pysyy aineenvaihduntakin  tehokkaasti yllä ruokaa sulattaessa. Vältytään lihaskadolta ja rasva tirisee omaan tahtiinsa.

3) Syömisen hallinta Säännöllisesti syödessä alkaa helpommin tehdä parempia valintoja myös ruuan ravintoarvojen suhteen. Kun ruokaa saa säännällisesti eikä nähdä nälkää, pysyy makeanhimo ja napostelukin kurissa. Hyvänä muistisääntönä on syödä herkkuja aina vasta kunnon aterian jälkeen, jälkiruokana, eikä nälkään.

4) Unen laatu Kehon saadessa riittävästi ravintoa se pääsee unen aikana kunnolla palautumaan, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Unesta saa siis paljon enemmän irti kun syö säännöllisesti, tämä vaikuttaa myös virkeyteen positiivisesti!

5) Painonhallinta Toisin kuin usein kuvitellaan, ruokavalion merkitys painonhallintaan on erittäin suuri, noin 80 prosenttia. Pelkästään  ruokailuajat säännöllistämällä voidaan pudottaa kiloja. Esimerkiksi 100 kg painava henkilö voi pudottaa jopa 10 kg vain säännöllisen ruokarytmin avulla. Katsomalla vielä vähän lautasen sisältöä ja lisäämällä liikuntaa tähän päälle siis saadaan jo huikeita tuloksia! Melko yksinkertaista, eikö?


Herättikö tämä ajatuksia? Aiotko tehdä muutoksia omiin ruokarytmeihisi? Huomenna treenipostausta, olkaahan kuulolla! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti