tiistai 16. joulukuuta 2014

Kevyempi joulu

Viikko ja päivä aikaa jouluun! Joko ruuat ovat valmiina pakkasessa vai tehdäänkö ne edeltävänä iltana? Miten päin tahansa, tässä vähän juttua jouluruuasta ja sen syömisestä! Joulun päivinä käy usein niin, että ruokailun jälkeen vyörytään sohvalle mahdan viereen, kunnes saa taas tilaa suklaakonvehdeille ja joulutortuille. Ja tällainen ahmiminen jatkuu aamusta iltaan monta päivää. Kuulostaa ihan hullulta näin kirjoitettuna, ja myönnän itsekin tähän ruuan mättäämiseen jouluisin sortuvani. :D Myöntääkö joku muu?

Koska se yletön jouluruuan määrä (vaikka se onkin hyvää ♥) ei välttämättä ole sen pahan olon ja totaalisen ähkyn arvoista, ajattelin kirjoittaa ylös muutaman vinkin, joita aion itsekin tänä jouluna noudattaa. Niiden avulla vältytään ylimääräiseltä pahalta ololta, turvotukselta ja niiltä kuuluisilta joulukiloilta.

Kuva täältä.

Vinkit kevyempään jouluun!

1) Vesi Pyri juomaan vettä niin ruokajuomana kuin muutenkin, runsaasti! Nesteytettynä kropan aineenvaihdunta toimii paremmin ja mikä olisikaan parempi janojuoma kuin vesi?

2) Ruoka-ajat Hetki sitten kirjoitinkin säännöllisistä ruoka-ajoista. Pyri pitämään niistä kiinni myös joulun aikana. Älä unohda syömistä kuudeksi tunniksi, tai vastaavasti napostele tauotta, vaan syö noin kolmen tunnin.

3) Vetävätkö silmät enemmän kuin napa? Arkena syödään kohtuullisia annoksia, mutta jouluna tarvittaisiin useampi lautanen nenän eteen, kuulostaako tutulta? Kun pitää kiinni yllä mainituista ruoka-ajoista, ei tule kerralla vedettyä yhtä paljon. Yritä pitää annoskoot kohtuullisina, niin vältyt ähkyltä ja pahalta ololta sekä saat nauttia koko syömisprosessista! Ruoka ei sula kunnolla, jos sitä syödään ihan liikaa. 

4) Jälkiruuat jälkiruokana Jouluherkut ovat niiiin hyviä ja yleensä helppoja tuosta vaan napsia purnukoista, mutta yritä malttaa mielesi ja syö herkkuja vasta jälkiruokana, niin niitäkin tulee syötyä kohtuullisesti.

5) Laatua lautaselle Jouluruoka on usein melko hiilihydraattipitoista, eikä ainakaan niitä hyviä hiilareita. Tuo lautaselle myös mahdollisimman paljon proteiinia, hyviä hiilareita sekä kasviksia. Perinteinen lautasmalli on hyvä pitää miellissä myös joulun aikaan.

Kuva täältä.

Aiotteko te tänä jouluna pitää järkevästä syömisestä kiinni, vai kuuluuko ylensyönti jouluun? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti